Infolinia: +420 599 509 599

Dział sprzedaży: +420 556 621 020, sales@sectron.cz

Właściwy kabel do ładowania to podstawa każdego auta elektrycznego

Artykuł z magazynu FLOTILA


Wszyscy użytkownicy aut elektrycznych rozwiązują kwestię wydajnego ładowania. Przyjrzyjmy się razem jednemu eleganckiemu rozwiązaniu. SECTRON oferuje przenośną ładowarkę 16 A do prądu trójfazowego z gniazdem 400 V z możliwością dokupienia redukcji na wtyk CEE 3pin (do gniazda campingowego) oraz 230 V CZ/SCHUKO. Czy to rozwiązanie wystarczy do codziennego użytku, czy jest to tylko awaryjna alternatywa?

Przenośną ładowarkę SECTRON AC 16 A/400 V otrzymaliśmy w praktycznej torbie z uchwytami, która zabezpiecza kabel przed uszkodzeniem podczas transportu lub przechowywania. Pakiet zawierał instrukcję i uchwyt ścienny. Całkowita długość ładowarki wynosiła niezpełna 6 metrów i ważyła 3 kilogramy. Uważamy, że długość jest w zupełności wystarczająca, bo jeśli gniazdko 400V znajduje się w dowolnym miejscu w garażu, zawsze można było podjechać tak, aby wygodnie dotrzeć do portu ładowania. Podczas obsługi ładowarki (kabla) zaskoczyła nas łatwość z jaką ładowarkę można obsługiwać.


Kabel nie skręcał się w żaden sposób i łatwo było go rozplątać i przewinąć, torba jest wystarczająco duża i materiał może coś wytrzymać. Widzimy również zaletę mocowania ładowarki do ściany w garażu za pomocą dołączonego uchwytu. Jeśli nie mieliśmy zaplanowanej dłuższej podróży z ładowaniem, nie musieliśmy rozpakowywać i przepakowywać ładowarki. Po prostu zostawiliśmy ją na zainstalowanym uchwycie.

Przejdźmy teraz do parametrów technicznych. Z jednej strony ładowarki znajduje się czerwona wtyczka CEE 5pin 16 A/400 V, z drugiej zaś wtyk Mennekes Typ 2. W zestawie również dodatkowe akcesoria w postaci adaptora do gniazda 230 V. Chodzi o ładowarkę 16A z mocą wyjściową 11 kW, co jest maksymalną mocą ładowania przy ładowaniu prądem przemiennym dla większości aut elektrycznych.

Praca z ładowarką jest bardzo prosta. Podłączasz jeden koniec ładowarki do gniazdka ściennego, wyświetlacz włączy się, a jednym przyciskiem możesz ustawić limit prądu ładowania (w Amperach w krokach od 6 do 16 A), a drugim możesz ustawić opóźnienie ładowania ( do 9 godzin). Docenisz tę funkcję, gdy masz niską/wysoką taryfę uzgodnioną z dostawcą energii elektrycznej. Następnie wystarczy podłączyć ładowarkę do zaparkowanego pojazdu i ładowanie rozpocznie się zgodnie z ustawionymi parametrami.

Ustawianie prądu ładowania i opóźnionego startu za pomocą przycisków

Wyświetlacz informuje nas o aktualnie dostarczanej do pojazdu energii podczas ładowania, jakim prądem ładowany jest pojazd, jaką temperaturę pracy ma ładowarka, ile faz ładowarki jest podłączona do pojazdu. Po zakończeniu ładowania ładowarka zapamiętuje ilość energii dostarczonej do samochodu i przechowuje te informacje w pamięci. Podczas testów mieliśmy przegląd każdego cyklu ładowania i ilości dostarczonej energii. Funkcję tę odbieramy bardzo pozytywnie, ponieważ na koniec miesiąca te zapisy można wyświetlić z pamięci ładowarki i przekazywać łączne miesięczne zużycie energii do rozliczeń. W tak prostej procedurze pracownik może zgłosić naładowanie samochodu w domu i rozliczyć go zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Pracy i Spraw Socjalnych w sprawie ustalenia średniej ceny paliwa na potrzeby wypłaty kosztów przejazdu. Podczas testów spotkaliśmy się również z sytuacją, w której podczas ładowania auta wystąpiła awaria zasilania i obawialiśmy się, że rano pojazd będzie niezaładowany. Cieszyliśmy się, że wszystko było w porządku i nie musieliśmy się martwić o krótki zasięg. Po odnowieniu dostawy prądu, ładowarka automatycznie wznowiła proces ładowania. Przedstawiciel SECTRON potwierdził nam, że dwie opisane powyżej funkcje to nowe funkcje inteligentnej ładowarki z najnowszym oprogramowaniem.

Przenośna ładowarka display

Podczas testów nie napotkaliśmy żadnych komplikacji. Ładowarkę można przewozić w praktycznej torbie w samochodzie i da początkującym elektrykom pewność, że będą mogli ładować z dowolnego gniazdka na trasie. Torba jest częścią pakietu.

Na krótkich dystansach ładowarka zastępuje droższy i często gorzej wyposażony Wallbox na ścianie. Wynik testu mile nas zaskoczył i możemy potwierdzić, że ta przenośna ładowarka należy do każdego samochodu elektrycznego. Co więcej, śmiało może zastąpić nawet droższy wallbox na ścianie.

Dlaczego standardowy kabel w samochodzie to za mało?

Każdy samochód elektryczny zawiera kabel do ładowania. Jednak producenci samochodów zazwyczaj dostarczają tylko podstawowy kabel do ładowania bez żadnych funkcji 230 V i przedłużacz kabla do ładowania z publicznych stacji ładowania AC. Za znacznie wyższą dopłatą możesz kupić podobny produkt do nowego samochodu w salonie. Jest jednak wielokrotnie droższy i często nie oferuje wszystkich powyższych funkcji.

Dostępna jest również przenośna ładowarka 22 kW

W ofercie SECTRON znajdziecie Państwo również przenośną ładowarkę 32 A/400 V, która jest w stanie ładować do 22 kW. Ten typ ładowarki jest odpowiedni do pojazdów elektrycznych z pokładowym zarządzaniem akumulatorem o mocy 22 kW lub do wybranych pojazdów hybrydowych PLUG IN. Użytkownicy tych samochodów mogą ładować do 7,3 kW (16 A – 2 fazy / 32 A – 1 faza) w porównaniu do 2,3 kW (10 A – 1 faza).

Szybki przegląd funkcji:

• wyświetlacz ułatwiający obsługę
• ustawienie maksymalnej mocy ładowania
• czujnik temperatury ładowarki
• czas ładowania aktualnie dostarczanego zasilania do akumulatora
• opóźniony start ładowania
• licznik energii elektrycznej
• pamięć ładowania poszczególnych cykli ładowania
• ochrona przed deszczem IP65

ARSY line - tworzenie stron i sklepów internetowych